Ето стъпка по стъпка ръководство за начинаещи (не за
zlatena), как да си нагласим тапет за работния плот с gimp, като гледаме да прецакаме изображението възможно най-малко.
Какви размери целим?
Първата ни работа е да разберем размерите на работния плот, за да знаем каква ни е целта. Предполагам, че това всеки знае как да разбере. В Windows XP това става чрез щракване с дясното копче на мишката на празно място върху работния плот, и от появилото се контекстно меню избираме Properties->Settings. Размерите са изписани в долната лява част, под плъзгача.
За Windows 7 щракваме с дясно копче на мишката на празно мяст върху работния плот и от появилото се контекстно меню избираме Personilize ->Screen Resolution. Размерите са изписани в ляво по средата.
Ето и за Линукс:
Снабдяване с изображение
В идеалния случай картинката, която искаме да сложим за фон, би била със същите размери, като тази на работния ни плот. Разбира се идеалния случай се среща рядко, така че картинката, до която сме се добрали в общия случай ще е с различни размери. За да не губим качество, целта ни е размерите на картинката да са ПО-ГОЛЕМИ от размерите на работния ни плот. Можем да използваме възможностите на google за търсене на изображения -
отваряме адреса
http://images.google.com/ и щракваме на картинката на фотоапарат в дясната част на полето за търсене. Отваря се прозорец, чрез който можем да качим изображението, което имаме. След като ни се зареди страницата с резултатите, щракваме на хипервръзката “Всички размери” и стискаме палци.
След като google върне страницата с резултати, работата ни е да прегледаме размерите на намерените изображения. Ако сме късметлии, ще попаднем на изображение с точния размер като на работния ни плот. Ако ли не, продължаваме нататък и търсим изображение с по-големи размери.
След като намерим изображението което ни интересува, щракваме на него, избираме от дясната част “Оригинално изображение” и след като се покаже, с дясно копче на мишката върху него и от контекстното меню избираме опцията за съхраняване на изображението (за всеки браузър е различна).
Вече разполагаме с тапет на твърдия си диск. Ако щастието ни се е усмихнало и сме намерили точния размер, който търсим, спираме дотук. Ако не, продължаваме нататък.
Създаване на нова картинка
За целта трябва най напред да се снабдите с GIMP. Предполага се, че вече го имате. Отваряте току що избраната картинка с него. След това oт меню File->New... създавате нова картинка, като за размери, задавате ТОЧНИТЕ РАЗМЕРИ НА РАБОТНИЯ ВИ ПЛОТ. Като резултат ще имате два прозореца на GIMP - един с намерената картинка и един с празен бял лист.
Настройване на GIMP и копиране
Да си осигурим малко удобства: отиваме в прозореца на празната картинка и от менюто View слагаме отметка пред Snap to Canvas Edges. След това с клавиша “-” от клавиатурата намаляваме изгледа на картинката, докато остане около 2/3 площ незаета.
За да си вземем намереното изображение, отиваме в прозореца с отворената картинка избираме Select -> All (Или натискаме Ctrl + A), след това избираме Edit -> Copy (Или натискаме Ctrl + C)
Наместване
Връщаме се в празния прозорец и избираме Edit -> Paste. Картинката ще се появи, но няма да е цялата. С пунктирна линия ще са означени истинските и граници.
От палитрата с инструменти избираме инструмента Move и наместваме слоя с изображението така, че горния му ляв ъгъл (означен с пунктирана линия) да съвпадне с истинските граници на изображението (т. нар. canvas). Когато ъглите са близо един до друг, би трябвало автоматично да “залепнат” (понеже опцията за това я включихме).
Преоразмеряване
От палитрата с инструменти избираме инструмента Scale и за алгоритъм избираме Sinc (Lanczos3). Уверяваме се, че има и отметка пред опцията Keep aspect.
Щракваме върху изображението. То цялото ще се покрие в мрежа, като по ръбовете и в краищата ще се появят изнесени квадратчета. Ще видим, че голямото изображение, излиза извън границите на реалното изображение - размерите на самото реално изображение (canvas-a) са изобразени с жълта пунктирана линия. Ще се появи и едно малко прозорче, в което се въвеждат стойностите в пиксели за желаното преоразмеряване - време е за експерименти.
Задаване на размери
Поглеждаме първия размер на canvas-a (изписан е в заглавната част на прозореца на GIMP) и пишем същата стойност в текстовото поле за width в малкото прозорче.и натискаме Enter. В резултат голямото изображение ще промени размера си. Ако остава част от canvas-a непокрита, тогава поглеждаме втория размер на canvas-a и го въвеждаме в текстовото поле за Height. Целта ни е да не остава област от canvas-a “непокрита” от "мрежестото" изображение. С малко практика още от пръв поглед ще можете да разбирате кой точно размер (по дължина или широчина) е на-близо до желания, за да нагласите точно него. След като нагласим нещата, натискаме бутона Scale.
Кадриране
След като изображението е минимално намалено без пропорционални изкривявания, е време да поберем в canvas-a тази част от него, която желаем да се вижда. Избираме инструмента Move и местим слоя наляво-надясно или нагоре-надолу, докато резултата който виждаме ни задоволи. След като привършим, избираме File->Export и съхраняваме в желания от нас формат.