download.bg
 Вход Списание  Новини  Програми  Статии  Форум  Чат   Абонамент  Топ95   Архив 

Пиратство: защо престанахме да ценим информацията

Виж новината
<1 2 3 4 5 6 7 8 9 >

Автор
Съобщение
trolei
Чет, 29.09.11, 10:52
” Мисля,че не ме разбра.
Всеки цени собствения си труд но чуждия не. „
....................................................................
Какво означава "да уважаваш труда на другите" ?
Отделния човек не може да оцени труда на другите, най-малкото защото няма професионални познания за съответната професия. Общата култура не е достатъчна. Обществото обаче може да направи оценка, чрез закони и правилници, от които произтичат възнаграждения и обществен статус, включително санкциониране на злоупотреба.
Това, че ползваш безплатно продукта на чужд труд не означава, че не уважаваш усилията на прозводителя и/или автора. Човешкото общество е така устроено, че не може да се плаща за всичко и в допълнение в различните държави има различно съотношение на заплащането между видовете труд. Просто ценностната система на нашата цивилизация е такава. За следващата цивилизация може да е нормално, примерно, детето като порастне да върне на родителите си "инвестираните" пари и труд или да има такса "ходене по тротоар".
Безплатното ползване конкретно на музика, филми и софтуер, според мен, в повечето случаи е в интерес на авторите и със съгласието на авторите, включително и с "мълчаливото им съгласие". Тези които не искат да се ползва безплатно, намират "технически" начини да си продадат продукта.
joniewalker
Пон, 03.10.11, 08:58
” ...Безплатното ползване конкретно на музика, филми и софтуер, според мен, в повечето случаи е в интерес на авторите и със съгласието на авторите, включително и с "мълчаливото им съгласие". Тези които не искат да се ползва безплатно, намират "технически" начини да си продадат продукта. „

Точно така е. И за това Били е най-богатия в света. Защото си "затваря очите" за това че част от софта му се ползва без да му го плащат. Понеже друга част му плащат, нали? Хитро, гениално дори.
Наистина има много програми , които са така защитени, че не могат или не е изгодно да се кракват. Поне аз не съм виждал например кракната версия на "Апис". Има доста софтуери защитени с флашки, донгъли и тн. Но ако Били постъпи така ще го забравим след година две. Или поне неговата ОС. Същото важи разбира се и за разните фотошопи, корели и аутокади. Защото свободния софт, макар и по-некачествен /малко/, им диша във врата.
Не че авторите на свободен софтуер не печелят, де. "Мозила" е корпорация, нали.

dreamskill
Пон, 03.10.11, 10:57
Представи си следното-
Първа ситуация(фотошоп е достъпен):
Били който е на 14 години е много талантлив сваля фотошоп. Джимп не му допада. След много време става професионалист и за да печели честни пари купува фотошопа.
Втора ситуация(фотошопа нема у никъде):
Пак същия, талантливия били вижда фотошоп, но семейството на Били не могат да си позволят да купят фотошопа. Какво става? Талантливия Били сваля джимп и свиква с нея. След като дойде времето да си прави бизнес, има по-голяма вероятност да остане с джимп.
И от пиратските копия на фотошоп, технически, адобе печелят.
joniewalker
Пон, 03.10.11, 11:04
” Представи си следното-
Първа ситуация(фотошоп е достъпен):
Били който е на 14 години е много талантлив сваля фотошоп. Джимп не му допада. След много време става професионалист и за да печели честни пари купува фотошопа.
Втора ситуация(фотошопа нема у никъде):
Пак същия, талантливия били вижда фотошоп, но семейството на Били не могат да си позволят да купят фотошопа. Какво става? Талантливия Били сваля джимп и свиква с нея. След като дойде времето да си прави бизнес, има по-голяма вероятност да остане с джимп.
И от пиратските копия на фотошоп, технически, адобе печелят. „

Да. Точно това написах и аз по-горе.

dreamskill
Вто, 11.10.11, 01:11
Може ли точен линк към статията от computerra.ru?
trolei
Вто, 11.10.11, 02:03
” Може ли точен линк към статията от computerra.ru? „
.........................................................
 Вот его http://www.computerra.ru/think/635201/
dreamskill
Вто, 11.10.11, 02:56
благодарность!
anonymous
Пет, 04.11.11, 13:54
Понеже тука се каза за балканския манталитет, който не е само балкански, няма много да коментирам по тая точка. Само ще вметна, че проблемът при соцстраните е, че тука хората по принцип нищо не ценят, защото всичко получават безплатно. Нагледал съм се от байтошово време как се отнасят хората към всичко, за което не са се бръкнали или не можеш да ги накараш да се бръкнат в джоба.
Проблемът обаче има още 2 измерения.
Първото е, че се създава културно робство чрез т.нар. софтуерно пиратство. Иначе казано, ако твориш нещо на български и за България или друга подобна страна, направо си обречен. Съответно не се появяват "творби" на български и за българи - филми, музика, игри, пък и книги. Ползват се такива чуждестранни. Така че ако човек не е "бачкатор" и иска да създаде нещо, то трябва да е ориентирано навън. Или самият той да се ориентира навън. В крайна сметка съвременната българска култура почва да изчезва. Под култура имам предвид начин на живот, не кина и театри Огледайте се и вижте какво българско има за употреба и ако го има, колко е на български, пък недай си боже и да е свързано с българската история или местни особености. А от пиратството страдат малките производители, които се опитват да свържат двата края. Адобе, МС, Корел и аутодеск това не ги засяга фактически, колкото и да реват за "пропуснати ползи", даже напротив.
Оформя се свят с център САЩ и провинциални потребители, които работят, за да могат да си купят нещо от чичо Сам. Сега ще кажете, че софтуера не го купуваме, а го крадем, но купуваме компютри и плащаме интернет, нали така :) Като имаме предвид и нежеланието на хамериканците, пък и не само на тях, да се занимават с каквото и да било неамериканско и на неанглийски, ясно е, че имаме културно размазване. Това още повече се улеснява от създаваното у нас десетилетия наред общество, в което угодничеството и подмазването, както и чуждопоклонничеството бяха държавна политика. Сега само обърнаха платната. Абе казано накратко, страната ни се превръща в страна на все по-неграмотни строители, чистачи, шофьори и сервитьорки, не че в тия професии има нещо лошо, но не може само това да е!
Другият проблем е, че разпространителите започват да се самозабравят и тъй като махалото е в едната крайност, ще отиде в другата. Имаше една фантастична статийка за ученик, който иска пари от баща си, за да прочете книга от класически автор за училище, но била в суперсъкратен вариант и трябвало да си купи специални очила за еднократна употреба, та да не я прочете някой друг, а и да изгледа рекламите :)
Получава се парадокс - въпреки пиратството, разпространителите богатеят, а авторите общо-взето не, при все наличния интернет.
Би било например добра идея всички български филми, музика и книги, или поне повечето, да са достъпни срещу някакъв абонамент или плащане на парче, което хем ще допринася за повишаване на културата на българина, хем за печалби на новите автори. Това обаче едва ли ще стане, защото монополът на издателите ще се разклати жестоко.

Цитат:
"Бла-бла-бла
Продължавайте да трупате мнения. В някой момент ще прехвърлим границата и цялата натрупана дотогава в интернет информация изведнъж ще се превърне в...няколко грама водороден газ."
Абе дали ще се прехвърли границата не знам, ама цифровите носители са суперненадеждни и както всичко се прехвърля на тях, един ден ще останем без нищо. Тук има една много интересна статия (това е втората част, първата сама можете да си я намерите): http://www.newmedia21.eu/analizi/2-rezervati-za-pechatni-medii-predapokaliptichen-strah-ili-nauchna-kauza/
Накратко става дума за това, че в много западни библиотеки стари издания (вестници, ама май и книги) се "електронизират" и оригиналите се унищожават. Впоследствие се оказва, че в електронните варианти има грешки, никой не може да докаже автентичността им, носителите сдават багажа. Ако всичко мине така под ножа, само си представете каква цензура ще има какво да се чете и да се проверява аджеба вярно ли е, и колко ще се плаща И колко време ще стои... Има книги отпреди новата ера, а сайтовете ги има-няма годинки.

” Наистина има много програми , които са така защитени, че не могат или не е изгодно да се кракват. Поне аз не съм виждал например кракната версия на "Апис". Има доста софтуери защитени с флашки, донгъли и тн. Но ако Били постъпи така ще го забравим след година две. Или поне неговата ОС. Същото важи разбира се и за разните фотошопи, корели и аутокади. Защото свободния софт, макар и по-некачествен /малко/, им диша във врата. „
Ами адобе цс, фотошоп и пр. съвременни издания са защитени с донгъли, доколкото съм чувал :) Всичко е "кракваемо" и това е добре известно на създателите, още повече че вероятно имат начини да следят по нета кой какво, кога и къде. Истината обаче е, че тия скъпи програми са намерили начини да извият ръцете именно на лицензираните потребители, за да ги изнудват по най-жесток начин. Какво ще стане, когато няма кой да активира по интернет програмата? Какво правим с повредени донгъли, пращаме ги в САЩ с надеждата никой да не ги крадне, та да ги подменят оттам? Специално пък на аутодеск политиката по активациите и лицензите е ад и от това хич не им пука. Защото никой не им "диша във врата", нито на повечето други монополисти, за съжаление. Безплатните и евтините алтернативи са за домашни потребители, евентуално малки фирми, но именно там го има стремежът да се ползва/крадне най-скъпото. Колко хора ползват пиратски фотошоп елементс вместо фотошоп Микрософт забогатя по времето, когато ОС-ът им се разпространяваше на дискети, после на сд-та със серийни номера. Тия фирми печелят главно от големите корпорации и фирми, а там си има други начини за защита. Разбира се, у нас малка фирма трябва да си купи софтуера, а голямата на Иван Глигана, понеже са по-така с тоз и оня, не плащат и осигуровки.
Скоро и монополистите ще се ориентират към даване под наем на софтуера за година примерно, каквито компании има много, и ще може да се ползва само при включен интернет, по-натам и файловете да се складират само в интернет. Чувал съм, че юбисофт са подлудили потребителите на игрите им с разни нововъведения.
редактиран от anonymous на 04.11.11 13:56
редактиран от anonymous на 04.11.11 14:02
редактиран от anonymous на 04.11.11 14:19
joniewalker
Пет, 04.11.11, 20:17
Точно така Отарк. Накрая и ти стигаш до извода, че големите корпорации "си правят каквото си искат". Демек с цените. И всъщност дори не стигаш до другото заключение, че условията у нас в Бг съвсем не са като в USA или Европа, ама по на запад.
А колкото до пиратския софтуер - повечето от него си го правят самите производители.
stiliyangr
Вто, 15.11.11, 17:46
Още едно интересно мнение по темата срещнах днес в една статия в webcafe. Ето най-същественото оттам:
"Не, не ви убеждаваме в аргументи като "НЯКОГА ние ОЦЕНЯВАХМЕ храната, защото трябваше да я УБИВАМЕ СОБСТВЕНОРЪЧНО". Но ние сме ви приучили да очаквате творчеството да е безплатно - и това ще има унищожаващ ефект върху много от най-хубавите неща. Можете да се изсмеете презрително и да кажете, "Ама НАИСТИНА ще ми е кофти, че този, който е направил Transformers 3 няма да може да си купи още една вила", но това е смисълът - един блокбъстър може да си позволи такива загуби. Докато хубав, рисков инди филм не може.

Когато пиратството удари Холивуд, той не спря да финансира блокбъстъри; той просто спря да дава пари за новаторски филми. Оттогава насам той залага на все по-„безрискови" проекти.

Да, пиратството е виновно за това. Ние отприщихме приливната вълна и няма връщане назад. Вместо „Глутница кучета", получаваме "Джак и Джил"... и нямате представа колко тъжно е това..."
 Не че съм напълно съгласен. Съмнявам се например дали ако достатъчно много хора са си купили някой стандартен поп-албум, компанията издател ще реши да рискува с нещо съвсем различно от някаква ъндърграунд-група...

<1 2 3 4 5 6 7 8 9 >

Коментар

за нас | за разработчици | за реклама | станете автори | in english  © 1998-2024   Experta Ltd.