"Като част от инициативата на Google за по-бърз Интернет, през последните няколко месеца публикувахме ред инструменти, предназначени за подпомагане на собствениците на Интернет портали да ускорят своите сайтове. Създадохме допълнение за Firefox с име
Page Speed, предназначено за оценяване производителността на уеб-страниците и за получаване на предложения за увеличаване на тяхната скорост. Представихме и
Speed Tracer - добавка за Chrome, чрез която може да се идентифицира и определи какво точно забавя уеб-страниците. Освен това, представихме и набор от инструменти за крайния стадий от разработката (
closure tools), предназначен да помогне при създаването на сложни уеб-приложения с напълно оптимизиран JavaScript код. Въпреки, че тези инструменти са изключително успешни и помогнаха на разработчиците при организирането на сайтовете, ние успяхме да определим компонента, отговорен за по-голямата част от латентността на страниците в Интернет: изображенията.
Повечето от форматите за изображения в Интернет са създадени преди повече от десет години и са базирани на технологии от това време. Инженерите в Google решихме да потърсим начин за по-добро компресиране на изображенията със загуби (например JPEG),като се увеличи скоростта на зареждане и същевременно се запазват качеството и резолюцията. Като резултат от работата над този проект ние публикуваме нов свободен формат на изображенията -
WebP във вид на предварителна версия за програмисти и разработчици. Форматът е предназначен за значително намаляване на бинарния размер на изображенията в Мрежата и за ускоряване зареждането на уеб-страниците.
Изображенията и фотографиите днес съставляват около 65% от всичките данни в една уеб-страница. Те могат значително да забавят работата в Интернет, особено в мрежите с ограничен трафик, каквито са например мобилните мрежи. Значителна част от изображенията в Интернет са представени главно във формат със загуба на качеството (JPEG) и в по-малка част без загуби (PNG и GIG). Нашият екип се фокусира върху подобряване на компресията на изображенията със загуби, понеже те съставят по-голямата част от всички изображения в глобалната Мрежа.
За да подобрим степента на компресия, предлагана от JPEG-формата, използвахме алгоритъма от кодека
VP8, публикуван с отворен код от Google през май 2010 година. Приложихме технологиите, използвани в VP8 за компресиране на междинни кадри, за статични изображения. Освен това, използвахме изключително компактен формат за файл-контейнер, базиран на формата
RIFF. Въпреки че този формат добавя само 20 бита към всяко изображения, той е разширяем и позволява запазването на всякакви метаданни.
Въпреки че ползата от използването на формат за изображения, базиран на VP8 е теоретически очевидна, бе необходимо да проверим всичко в реални условия. За да преценим ефективността от нашите усилия, избрахме около един милион случайни изображения от Интернет (предимно JPEG, а също и малка част PNG и GIF); прекодирахме ги в WebP, съхранявайки визуалното им качество. Това доведе до средно 39% намаление размера на графичните файлове. Очакванията ни са за по-голямо намаляване на файловете при използване на новия формат за некомпресирани изображения.
За да помогнем при оценяването ефективността на WebP по сравнение с други формати подготвихме няколко изображения, кодирани с различни кодеци, по начин удобен за
визуална оценка. Освен това, публикуваме и програмата-конвертор, която може да се използва за преобразуване на изображенията в WebP-формат. Разчитаме на съвместна работа както със производителите на браузъри, така и с уеб-разработчиците върху спецификацията на WebP и добавянето на този формат в браузърите. Въпреки че WebP-изображенията все-още не могат да бъдат изобразявани от браузърите, разработваме добавка за WebKit, която да осигури вградена поддръжка за WebPв следващата версия на Google Chrome. Планираме добавянето на прозрачен
слой, известен още като
алфа-канал в бъдещите актуализации на браузъра.
С нетърпение очакваме да чуем коментарите от общността на разработчиците в нашата
дискусионна група, така че изтеглете
конвертора и споделете с нас мненията си за новия формат."
Източник: Richard Rabbat - продуктов мениджър