Европейския Съюз прие нови правила, които задължават производителите на битова техника да осигуряват резервни части за своите продукти до 10 години след продажбата им. Новите правила важат за осветителна техника, перални машини, съдомиялни и хладилници, като влизат в сила от 2021 година.
До новите регулации се е стигнало след многото жалби от потребители, чиято техника се е повредила малко след изтичане на гаранционния срок. Дори повредата да засяга само отделен, малък компонент, който може да бъде лесно сменен, често от официалните сервизи заявяват, че въпросната част вече не се произвежда и не може да бъде доставена. В крайна сметка собственикът на уреда е принуден да си купи нов такъв, въпреки, че настоящия му може да бъде лесно поправен и да продължи да се използва. Това определено не е рационално използване на ресурсите и излишно замърсява природата.
Все повече потребители по света искат да имат "право на ремонт". Новите правила на ЕС има за цел да решат поне частично този проблем. Освен, че производителя ще трябва да осигурява резервни части за 10 г., също така те трябва да са достъпни и в различни магазини и сервизи, а не само в неговите фирмени сервизни центрове.
Времето ще покаже дали ЕС ще приеме подобни правила не само за битовата техника, но и за компютърни и други IT устройства. Това е един от начините за борба с "планираното остаряване", при което живота на дадено устройство е умишлено съкратен.
Свидетелите сме ситуации като тази, при която Apple за пореден път ще принуждава потребителите да използват само официални сервизи.
А дали скоро ЕС ще въведе нова скала показва енергийната ефективност на електроуредите?