download.bg
 Вход Списание  Новини  Програми  Статии  Форум  Чат   Абонамент  Топ95   Архив 

D programming language 2.097.2


D - език за програмиране


Изтегли (31829 KB)

Визитна картичка на програмата

Автор: Digital Mars
Лиценз: Open Source
ОС: Windows 7/8/10 
Големина: 31829 KB
Обновен на: 15.08.2021 от stefankr
3220 показвания, 26 сваляния  Статистики


Публикации в списанието


няма публикации
 

D - езика за програмиране е един език с общо приложение. Създаден е от Walter Bright от Digital Mars. Той може да се използва за приложно и системно програмиране. Създаден е с идеята да наследи C/C++. При това е близък и до Python и скриптовите езици от ново поколение, за пример може да се посочи лекотата при използване на регулярните изрази. Това го прави език от високо ниво, но едновременно с това, той може да взаимодейства пряко с операционната система и хардуера. Лесен за научаване, с богати възможности за улесняване работата на програмиста и с добра документация, това може би е един от идеалните езици за начинаещи програмисти.

Развитието на езика е доста бурно и от 2007, когато е оповестен официално се е развил неимоверно. Разполага с портове за по-разпространените операционни системи - Linux/Unix, Mac, Windows.
Ето някои полезни връзки за всеки, който би искал да се заеме сериозно с езика:
- Дебъгер: http://ddbg.mainia.de/
- SQLite база данни: http://www.dprogramming.com/sqlite.php
- Документация за стандартните библиотеки (std), наречени са Phobos: http://www.docwiki.net/
- Среда за разработка (IDE): http://www.dsource.org/projects/poseidon
- GUI интерфейсите са много, но най-разпространен за езика е DFL: http://wiki.dprogramming.com/Dfl/HomePage
- Допълнителни библиотеки за улеснение на програмистите - Tango: http://www.dsource.org/projects/tango

В момента се разработва версия 2 на езика, но обществото от разработчици препоръчва за сега да се използват стабилните версии 1.x.
При използване програмиране на програми с DFL-графичният интерфейс е добре да използвате комбинацията от компилатора за D - dmd.2.019.zip и инсталатора DFL - dfl-098.
За да използвате компилатора от командния ред е необходимо да добавите пътя до dmd\bin директорията в Environment Variables.
Нека видим и един пример (Hello World) за простичка Windows програма:
import dfl.all;
int main()
{
	Form myForm;
	Label myLabel;
	
	myForm = new Form;
	myForm.text = "DFL Example";
	
	myLabel = new Label;
	myLabel.font = new Font("Verdana", 14f);
	myLabel.text = "Hello, DFL World!";
	myLabel.location = Point(15, 15);
	myLabel.autoSize = true;
	myLabel.parent = myForm;
	Application.run(myForm);
	return 0;
}

Програмата е компилирана с dmd2.019 и dfl098:
dfl -gui helloworld.d

D programming language - GUI
D programming language - GUI

helloworld.exe


Мнения на потребители

Твоето мнение

  • Вторник, 07.07.09, 21:19, phrozencrew:
    Ето и малко GUI примери, компилирани с:
    Digital Mars D Compiler v2.019
    Digital Mars Compiler Version 8.42n
    dfl098.exe

    от командния ред:
    dfl -gui source.d

    TextBox Select
    TextBox Select

    textbox_select.zip

    OnMouseOver Tooltip
    OnMouseOver Tooltip

    onmouseover_tooltip.zip

    Form Custom Resize
    Form Custom Resize

    form_resize.zip

    Button Get text, checkbox, msBox - MessageBox.show()
    Button Get text, checkbox, msBox - MessageBox.show()

    Button_GetText_checkbox_msgBox.zip

    Прилагам тези файлове за да не се чуди някой, като мен, защо му излизат грешки при компилирането. Езика е в доста динамично развитие и всяка нова промяна в 2.0x налага актуализиране на кода. Например MessageBox.show() се замени с msgBox(), а char [] се замени от простичкото string. Но ако човек не прочете промените във версиите има да си блъска главата. Затова и съм посочил с кой точно софтуер съм компилирал примерите.
    Всъщност след време този коментар може да ми е полезен и на мен , а тук е правилното място да го съхраня.
    Езика е чудесен - модерен и достатъчно лесен за изучаване.
    А тук може да се намери една каруца работещ примерен код, но трябва да се има в предвид версията с която се компилира:
    http://www.dsource.org/projects/tutorials/wiki#ExamplesGroupedByLanguageFeatures

  • Вторник, 07.07.09, 21:26, dreamskill:
    А защо така се променят?Това е уникално просташко.Ако и с game maker стане така, просто не знам.Трябва да заменя всичко в даден код едно по едно.Ех, верно, че има програми за улеснение, например openoffice, но при game maker 99% от обектите имат индивидуален код.
  • Вторник, 07.07.09, 22:37, phrozencrew:
    Знам ли и аз. Просто се променят - такъв е живота! Нищо не е съвършено и търпи развитие. Ето например PHP знаеш ли колко се промени от 4.0 до 5.2. А сега ще го променят още по яко като изхвърлят доста POSIX инструменти, като например фамилията ereg (eregi). При PERL пък скоро очакваме драматичната промяна с добавянето на компилатор, но там обещават да запазят стария код.
    При Pascal също се промени много начина на мислене, след като Borland разработиха средата Delphi, базирана на Object Pascal, като най-динамичните промени се случиха след версия 4. C пък еволюира до C++, което на своя страна послужи за база за независимата Java.
    GM и той се промени много, поне доколкото си го спомням от 2002-а година. Ако го харесваш ще му следиш промените и ще реагираш адекватно на промените.

Платени препратки

Компютри за геймъри
Домашни компютърни системи за игри
Конфигурации по желание от Перси ООД
www.persy.com
Рекламни чанти
Екстрапак произвежда рекламни чанти
и опаковки от хартия и (био)полимери
Bags.BG
bgERP
Управлявайте фирмата си
с безплатен, уеб базиран софтуер
www.bgerp.com

вашето каре - тук

за нас | за разработчици | за реклама | станете автори | in english  © 1998-2024   Experta Ltd.