Последни седмици не са никак лесни за Facebook. Най-голямата социална платформа в света е изправена пред скандали, политически натиск и засилени регулаторни проверки, след като стана ясно, че анализаторска фирма е получила достъп до личните данни на над 50 млн. души чрез нея. Събраните данни от Cambridge Analytica са били използвани за кампаниите на Доналд Тръмп и за напускането на Великобритания на Европейския съюз.
Първите дни от скандала изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг запазваше мълчание, но сега призна публично, че са допуснали сериозни грешки, за което се извини. Зукърбърг заяви, че носят отговорността да запазят личните данни на хората и са предприели стъпки в тази насока. Първите три от тях са:
Да се разследват всички приложения, които са имали достъп до много лична информация преди промените в мрежата от 2014 г., както и приложения със съмнителна активност. Втората стъпка е да бъде спрян достъпът на разработчиците на приложения към вашите данни, ако не сте използвали дадено приложение повече от три месеца. Същевременно броят на данните, които се предоставят на приложенията, също ще бъде намален. Третата стъпка предвижда потребителите да могат лесно да се информират кои приложения имат достъп до техните данни. За целта през следващия месец във Facebook ще се появи нов инструмент.
Тепърва предстоят тежки дни за Фейсбук. Акциите на компанията рязко спаднаха, а големите инвеститори започнаха да се освобождават от тях. Съоснователят на WhatsApp Брайън Aктън, който преди продаде приложението на Facebook за 19 млрд. долара, призова всички потребители на социалната мрежа да изтрият профилите си.
От друга страна човекът стоящ в центъра на скандала - Александър Когам, обвини Facebook и Cambridge Analytica в лъжа, като смята, че го използват за изкупителна жертва. Преди четири години Коган създава приложение – анкета, като всеки включил се доброволно в нея е предоставил данните си. Впоследствие Коган предоставя данните на Cambridge Analytica. Facebook са имали забележка единствено, че приложението е обявено за създадено с изследователска, а не с комерсиална цел и данните събрани чрез него не е трябвало да бъдат обменяни с трети страни. Когато Cambridge Analytica променили функцията му от изследователска на комерсиална, Facebook от своя страна не възразява на промяната.