1. правило - Говорете дълго
"Никой от присъстващите не се интересува от вашето изказване толкова, че да ви слуша с часове, твърди Гало. Повечето слушатели губят интереса към презентацията след първите 10 минути." Разполагайки с тази информация, старайте се продължителността на представянето ви да е до 20 минути. Организаторите на конференции и събрания трябва да подредят различните оратори така, че да има кратки паузи между няколко изказвания. Освен смяна на говорещите хора, може да се пускат кратки видеофилми или да се използват други средства, за да не скучае публиката.
2. правило - Използвайте списък с подточки
"Експертите в дизайна считат, че списъците с водачи е един от най- неефективните начини за предаване на информация. Спомнете си какво представлява един стандартен шаблон на PowerPoint - заглавие и списък в bullet-и. Този шаблон предизвиква прозявки и у най-внимателните слушатели. Направете презентацията си по-нагледна" - съветва Гало.
3. правило - Не репетирайте
"Дори не мога да преброя колко пъти съм се занимавал с ръководители, които са похарчили хиляди долари за подготовка на презентацията, но не са се погрижили да запомнят основните й тези, - продължава Гало. - Има връзка между това колко време ще загубите за заучаване текста на презентацията и какво впечатление ще направите. По принцип за подготовката на презентацията се заделя десет пъти повече време от нейната реална продължителност."
4. правило - Четете текста направо от слайда
"Много от не толкова опитните оратори предпочитат да четат текста непосредствено от екрана. Този ужасен навик е неразривно свързан с второто правило, - споделя опита си К. Гало, - Ако сложите на слайдовете си много текст, рискувате през по-голяма част от времето да сте с гръб към публиката. Най-добре е преди да говорите по съответния слайд бързо да погледнете към него и да се съсредоточите в мислите си. След това се завъртете към залата и започнете да говорите".
5. правило - Не обръщайте внимание на жестовете и мимиките си
"Слушателите с огромен интерес следят мимиките и жестовете на оратора, отделяйки за думите му към 7% от вниманието си. Това ни позволява да твърдим, че успехът или провалът на една презентация пряко зависи от използването езика на тялото".
Източници: ComputerWorld, soft.mail.ru