Понеже тука се каза за балканския манталитет, който не е само балкански, няма много да коментирам по тая точка. Само ще вметна, че проблемът при соцстраните е, че тука хората по принцип нищо не ценят, защото всичко получават безплатно. Нагледал съм се от байтошово време как се отнасят хората към всичко, за което не са се бръкнали или не можеш да ги накараш да се бръкнат в джоба.
Проблемът обаче има още 2 измерения.
Първото е, че се създава културно робство чрез т.нар. софтуерно пиратство. Иначе казано, ако твориш нещо на български и за България или друга подобна страна, направо си обречен. Съответно не се появяват "творби" на български и за българи - филми, музика, игри, пък и книги. Ползват се такива чуждестранни. Така че ако човек не е "бачкатор" и иска да създаде нещо, то трябва да е ориентирано навън. Или самият той да се ориентира навън. В крайна сметка съвременната българска култура почва да изчезва. Под култура имам предвид начин на живот, не кина и театри
Огледайте се и вижте какво българско има за употреба и ако го има, колко е на български, пък недай си боже и да е свързано с българската история или местни особености. А от пиратството страдат малките производители, които се опитват да свържат двата края. Адобе, МС, Корел и аутодеск това не ги засяга фактически, колкото и да реват за "пропуснати ползи", даже напротив.
Оформя се свят с център САЩ и провинциални потребители, които работят, за да могат да си купят нещо от чичо Сам. Сега ще кажете, че софтуера не го купуваме, а го крадем, но купуваме компютри и плащаме интернет, нали така :) Като имаме предвид и нежеланието на хамериканците, пък и не само на тях, да се занимават с каквото и да било неамериканско и на неанглийски, ясно е, че имаме културно размазване. Това още повече се улеснява от създаваното у нас десетилетия наред общество, в което угодничеството и подмазването, както и чуждопоклонничеството бяха държавна политика. Сега само обърнаха платната. Абе казано накратко, страната ни се превръща в страна на все по-неграмотни строители, чистачи, шофьори и сервитьорки, не че в тия професии има нещо лошо, но не може само това да е!
Другият проблем е, че разпространителите започват да се самозабравят и тъй като махалото е в едната крайност, ще отиде в другата. Имаше една фантастична статийка за ученик, който иска пари от баща си, за да прочете книга от класически автор за училище, но била в суперсъкратен вариант и трябвало да си купи специални очила за еднократна употреба, та да не я прочете някой друг, а и да изгледа рекламите :)
Получава се парадокс - въпреки пиратството, разпространителите богатеят, а авторите общо-взето не, при все наличния интернет.
Би било например добра идея всички български филми, музика и книги, или поне повечето, да са достъпни срещу някакъв абонамент или плащане на парче, което хем ще допринася за повишаване на културата на българина, хем за печалби на новите автори. Това обаче едва ли ще стане, защото монополът на издателите ще се разклати жестоко.
Цитат:
"Бла-бла-бла
Продължавайте да трупате мнения. В някой момент ще прехвърлим границата и цялата натрупана дотогава в интернет информация изведнъж ще се превърне в...няколко грама водороден газ."
Абе дали ще се прехвърли границата не знам, ама цифровите носители са суперненадеждни и както всичко се прехвърля на тях, един ден ще останем без нищо. Тук има една много интересна статия (това е втората част, първата сама можете да си я намерите): http://www.newmedia21.eu/analizi/2-rezervati-za-pechatni-medii-predapokaliptichen-strah-ili-nauchna-kauza/
Накратко става дума за това, че в много западни библиотеки стари издания (вестници, ама май и книги) се "електронизират" и оригиналите се унищожават. Впоследствие се оказва, че в електронните варианти има грешки, никой не може да докаже автентичността им, носителите сдават багажа. Ако всичко мине така под ножа, само си представете каква цензура ще има какво да се чете и да се проверява аджеба вярно ли е, и колко ще се плаща И колко време ще стои... Има книги отпреди новата ера, а сайтовете ги има-няма годинки.
” Наистина има много програми , които са така защитени, че не могат или не е изгодно да се кракват. Поне аз не съм виждал например кракната версия на "Апис". Има доста софтуери защитени с флашки, донгъли и тн. Но ако Били постъпи така ще го забравим след година две. Или поне неговата ОС. Същото важи разбира се и за разните фотошопи, корели и аутокади. Защото свободния софт, макар и по-некачествен /малко/, им диша във врата. „
Ами адобе цс, фотошоп и пр. съвременни издания са защитени с донгъли, доколкото съм чувал :) Всичко е "кракваемо" и това е добре известно на създателите, още повече че вероятно имат начини да следят по нета кой какво, кога и къде
. Истината обаче е, че тия скъпи програми са намерили начини да извият ръцете именно на лицензираните потребители, за да ги изнудват по най-жесток начин. Какво ще стане, когато няма кой да активира по интернет програмата? Какво правим с повредени донгъли, пращаме ги в САЩ с надеждата никой да не ги крадне, та да ги подменят оттам? Специално пък на аутодеск политиката по активациите и лицензите е ад и от това хич не им пука. Защото никой не им "диша във врата", нито на повечето други монополисти, за съжаление. Безплатните и евтините алтернативи са за домашни потребители, евентуално малки фирми, но именно там го има стремежът да се ползва/крадне най-скъпото. Колко хора ползват пиратски фотошоп елементс вместо фотошоп
Микрософт забогатя по времето, когато ОС-ът им се разпространяваше на дискети, после на сд-та със серийни номера. Тия фирми печелят главно от големите корпорации и фирми, а там си има други начини за защита. Разбира се, у нас малка фирма трябва да си купи софтуера, а голямата на Иван Глигана, понеже са по-така с тоз и оня, не плащат и осигуровки.
Скоро и монополистите ще се ориентират към даване под наем на софтуера за година примерно, каквито компании има много, и ще може да се ползва само при включен интернет, по-натам и файловете да се складират само в интернет. Чувал съм, че юбисофт са подлудили потребителите на игрите им с разни нововъведения.