ВИЖДАНИЯ, ПРЕПОРЪКИ, НАСОКИ И КОМЕНТАРИ ПО ПРОКТОЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ
Основни проблеми с които ще се сблъскат екипите при внедряване на информационните системи ще бъдат липсата на финансиране и адекватно обучение, отсъствието на разбиране и подкрепа от съответните служби. Тъй като прогнозираните от мен проблеми са общи то е нужно да се търсят и общи решения по отношение внедряването на внедряването на информационни системи с цел предоставяне на административни услуги.
СОФТУЕР
На разположение на държавната администрация е богат набор от специализирани софтуерни продукти. Например: АПИС, НОРМА, MS Offise и др. Поддържат се и различни операционни системи. Внедрени са до момента софтуерни продукти за различни информационни услуги, различни типове деловодство. Проблем при всички тях който би могло да възникне е поддръжката им (поради голямото им разнообразие), развитието им по отношение на по-съвършенни версии и най-вече ползването на данните им за други приложения. Основателен въпрос е: Позволява ли форматът на базите данни на използваните вече приложения безпроблемно преминаване към СУБД от по-висок клас?
ОРГАНИЗАЦИОННИ
Важен компонент който трябва да залегне в Закона за електронното управление е съвкупността от организационните концепции, правила, методики и мерки за внедряване и функциониране на електронната обработка на данните и компютризираните информационни системи, необходими за реализиранито на залегналите в законопроекта основни принципи при използване на хардуер и софтуер.
Дейностите по изграждане и развитие на информационните системи се поставят на заден план и ниско йерархично ниво, като им се вменява единствено обслужваща рола, а както знаем иновациите и развитието на информационните системи се извършва именно в тези звена. В същото време в докладите за развитие на електронното правителство в Република България четем за издигане статута на звената по информационни технологии като добра световна практика. Добра за само за тази институция която я афишира.
Важен акцент в проекто закона трябва да се постави въху необходимостта от непрекъсната квълификация и преквалификация на човешките ресурси. До момента са проведени множество обучения за начална компютърна грамотност, чието качество и последващ траен ефект са твърде съмнителни и крайно недостатъчни.
Основният проблем касаещ реализирането на целите залегнали в проектозакона се заключава в липсата на професионално обучение в сферата на информационните технологии, където както знаем новостите са твърде динамични. Абсолютно необходимо е организирането на професионални курсове за служителите на административните органи които ще предоставят и позват електронни услуги.
С увеличаването на хардуера и софтуера при запазване числеността и статута на организациите разработващи, внедряващи и развиващи информационната система за предоставяне на административни услуги, не е възможно предоставянето, обмена на вътрешни електронни административни услуги, нито пък съвместимостта между информационните системи и информационна сигурност. Последните няма да могат да гарантират залегналите в проектозакона ориентираност на процесите в услуга на гражданите и бизнеса, нито увеличаването прозрачността на управлението.
Резултатът от увеличаването на хардуера и софтуера при запазване статута на внедряващите организации, и нарастване мащабите на информационната система залегнала в проектозакона ще има за резултат текучество на кадри.
В проектозакона не е заложен никакъв задължаващ елемент за представяне пред обществеността на резултатите от внедряване на информационните технологии за целите на електронното управление. Трябва да се заложат в проектозакона и механизми по които да се търси финансиране от ЕС.
Крайно лоша практика до момента е пропускането в законовите актове на регламент за процентно разпределение на инвестициите при реализирането на такива информационни системи за предоставяне на административни услуги и електронно управление, например: инвестициите се насочват предимно за хардуер, минимални средства за софтуер и интернет услуги, и почти никакви средства за създаване на бази от данни и обучение на специалисти. Твърде порочна практика!
УСЛУГИ
В проектозакона трябва да залегнат механизми за бърз достъп до данните, оптимизиране и прозрачност на процеса на събиране на данните.
G2C – Администрация към граждани
G2B – Администрация към бизнес
G2G – Администрация към Администрация
Х2Х – Администрация към служители
- икономически оправдани електронни услуги;
- лесно достъпни;
- да съответстват точно на нуждите на бизнеса и гражданите;
- електронните административни услуги да се изпълняват в реално време;
- събиране на данни за, и анализ на изградените вече информационни системи и тяхната интеграция в единната.
- предвиждане на механизми за гарантиране на сигурност поне на няколко нива посредством автентификация и авторизация
- Реализиране на единна точка за вход
- Интерфейс за хора с увреждания
- Изграждане на информационна система с възможност за извършване на финансови операции
- Изграждане на система за управление на съдържанието
- Изграждане на система за управление на документи и генериране на справки за текущ статус съгласно процеса на обработката на тези документи
НАСОКИ
Предвиждане на възможност за он-лайн справки за движение на електронни документи
Промяна в идеологията: Преход от пасивно предлагане на информация към възможност. за даване на заявки и изпълнение на услуги он-лайн, както и работа с цифрови сертификати.
Модифициране и нормализиране на базите от данни, както и свързване на отделните бази данни с възможност за репликации
Да се предвиди изграждането на Интернет ГИС сървър за страната чрез който да има възможност да се извършва двустранен обмен на информация.
Да се предвиди и информационна система за електронен архив за съхраняване на информация от процесите на предоставяне на електронни административни услуги.
Да се предвидят в проектозакона и системи за електронно гласуване с възможност за автоматично публикуване на резултати.
Да се предвиди в проектозакона и система за управление на проекти (производство)
Да се предвиди в проекто закона механизъм за обучаване на служители за предоставяне на електронни административни услуги, и обучение на гражданите как да ги ползват.
Да се уточни в наредба механизма по който ще се поддържа информационната система.
СТАНДАРТИ
Основателен е въпроса за наредбите за специални стандарти за оперативна съвместимост и сигурност които ще бъдат обвързани с проектозакона. Как ще бъдат използвани съществуващите стандарти или ще бъдат създавани нови?
Тези стандарти трябва да бъдат съобразени с двупосочната комуникация между отделните нива на властта
Трябва да бъдат взети впредвид следните изисквания и специфики:
Изискванията на държавната, областната и общинската администрации
Изискванията и участието на съдебната власт
Регламентиране и осъществяване на междуведомствен обмен на данни
ПРЕФОРМУЛИРАНЕ И ДОПЪЛВАНЕ НА ОПРЕДЕЛЕНИЯ ЗАЛЕГНАЛИ В ПРОЕКТО ЗАКОНА
е-услуга – Web – базирана услуга от корпоративен клас, която може да се заяви, извърши, предаде и плати по електронен път.
е-административна единица – тази която притежава изградена цялостна автономна информационна система (компютърни мрежи) с добре изградени и стандартизирани механизми за междуведомствен обмен на разнородни по характер бази от данни и административни електронни документи посредством компютърни мрежи с различна топология и от различен клас.
ЕТАПИ
1. Привличане на финансова от ЕС и експертна помощ
2. Обявяване на проекти и търгове. Създаване на екипи
3. Проучване и анализ на вече изградената информационна система и натрупан опит
- анализ на стандартите за обмен на електронни документи и бази от данни
- предвиждане на стратегия за обучение на специалистите обслужващи инф. система
4. Анализ на работата по изграждането на вече създадени информационни системи за електронно управление и предоставяне на административни е-услуги
5. Планиране, изграждане, поддържани и развитие на единна информационна система
- хардуер
- софтуер
- комп. мрежи.
- обучение на специалисти
6. Интеграция между съществуващите в институциите инф. системи
7. Планиране, стандартизиране, реализиране и тестване на междуведомствен обмен
8. Предоставяне на административни е-услуги изцяло с електронни документи (без участието на оператор и без хартиени носители)
9. Реализиране на възможност за репликация на бази данни и преход към СУБД от по-висок клас
10. Достъп до Европейските бази данни и регламент за ползване на Европейски електронни административни услуги.
11. Унифициране на техническите и програмни изисквания на залегналата в проектозакона система за обмен на информация между администрациите с тези на ЕС
12. Включване в европейския домейн от мрежи в които обменът на информация се извършва посредством специализиран европортал.